Journal
Insights, perspectives,
actions & impulses

Dance Platform in Germany 2018

The Dance Platform 2018 in Germany is a testing ground for artistic tendencies and developments of international note in choreography, dance and performance. The 2018 edition presented outstanding contemporary productions created in the last two years with substantial support from German partners.

Interview towards the project ›Whistle While You Work‹

We talked to Robyn Doty und Frances Chiaverini who initiated the project ›Whistle While You Work‹, a social justice project bringing awareness to sexism and abuses of power in the fields of dance and performance.

Alma Söderberg about ›Deep Etude‹ at PACT Zollverein

In ›Deep Etude‹, the Swedish choreographer and singer Alma Söderberg develops an in-depth study of the embodiment of rhythm centring around the idea of polyrhythm. By layering recorded electronic sounds, live voice and dance, she creates a complex composition in which our perceptions of listening and viewing seem to be inextricably linked. As movement and sound exchange roles, the foreground and background shift, the dance becomes the music’s backtrack while the movement excavates the sound and brings it to the surface. ›Deep Etude‹ is a fascinating study of synergies, a composition of physical practices, a multilayered object distilled from skills.

›1/2/8 – Demanding Responses‹ - Talks and public moments

How can knowledge and action be combined, new forms of collaboration be found? In December we connected the research centre ›1/2/8 – Demanding Responses‹ with our popular studio format and let you explore Talks & Performances for one night. With Work Hard! Play Hard! working group, Nicholas Bussmann, Michael Guggenheim, André Alves, Hannah Hurtzig, Pedro Rocha & Wandering Dunes, Danae Theodoridou, Matthias Planitzer, FORMATIONS and HOOD!

DYNAMO SPEZIAL - Young dance platform of nrw landesbuero tanz

As in the past four years, ›DYNAMO‹, the young dance platform of the nrw landesbuero tanz, was once again on, in front of and behind the stage at PACT Zollverein in Essen. In the tradition of ›DYNAMO‹, children and young people have the opportunity to present their own dance pieces, which they have created under the direction of choreographers and dance teachers, on a professional stage.

Tanz muss nicht immer Bewegung sein

Xavier Le Roy ist erneut zur Tanzplattform eingeladen, diesmal mit seinem Stück „Temporary Title, 2015“. Im Dezember arbeiteten er und sein Team bei PACT Zollverein weiter am Projekt „Low Pieces“, das 2010 uraufgeführt wurde. TPF-Bloggerin Laura Biewald hat die Gelegenheit genutzt und den aus Frankreich stammenden und in Berlin lebenden Choreographen in einer Mittagspause zum Interview getroffen. Im Video erzählt Xavier Le Roy, was ihn am menschlichen Körper fasziniert, warum sich sein Stück nicht einfach konsumieren lässt und was ihn am Format der Tanzplattform stört.

Atelier Spezial: ›1/2/8 – Demanding Responses‹

Wie lassen sich Wissen und Handeln verknüpfen, neue Formen der Kollaboration finden? Im Dezember haben wir die Forschungsresidenz ›1/2/8 – Demanding Responses‹ mit unserem beliebten Atelier-Format verbunden und euch einen Abend lang Talks & Performances erkunden lassen. Mit Work Hard! Play Hard! working group, Nicholas Bussmann, Michael Guggenheim, André Alves, Hannah Hurtzig, Pedro Rocha & Wandering Dunes, Danae Theodoridou, Matthias Planitzer, FORMATIONS und HOOD!

JURASSIC PARC

Herr Endenich fährt zu schnell. Nervös wie jemand, der entkommen möchte. Vor dem verkorksten Weihnachtsfest, vor den ungeöffneten Umzugskisten, die seine Wohnung verstopfen. Aus dem Kofferraum seines Autos schaut sein Weihnachtsbaum, Anfang Januar noch eingeschnürt in ein grünes Netz und verliert Nadeln.

LONDON 1886

Immer noch bin ich auf der Suche nach Essens Mitte. Nachdem ein Tauchgang im Schwimmbad in Rüttenscheid genauso wenig zum Ziel geführt hat wie eine Google-Suche, habe ich mich mit Exustenia verabredet. Sie ist als professionelle Wahrsagerin im selben Stadtteil aktiv. Wer weiß mehr über eine Mitte als ein Medium?