Journal
Insights, perspectives,
actions & impulses

ARTIST SUMMIT Publication

The artists’ group HOOD invited 30 dance practitioners to take part in a nine-day critical exchange at Zollverein – the ARTIST SUMMIT in the frame of the Dance Platform in Germany 2018. To give an insight into the event, HOOD created a publication which documents the material and immaterial outcomes of the encounter.

#ResidencyInsights
Marko Gutić Mižimakov, Vienne Chan, Obsessive Possessive Aggression & International Dance Terrorist Organisation

Split into fractions of micro and macro involvement and influence, our group operated on two levels. We investigated how power moves between different actors in a space designed to encourage participation, and how the space responds to unscripted actors. To what extent is culture already closed and how can it be opened to non-normalized notions of culture?

Astrid Kaminski

In ihrer Residenz beschäftigten sich Astrid Kaminski (freie Journalistin und Publizistin), Tabea Magyar (Lyrikerin), Anna Nowicka (Tänzerin, Pädagogin und Psychologin), Sarah De Sanctis (Autorin und Übersetzerin) und Seda Niğbolu (freie Journalistin und Übersetzerin) mit den Schnittstellen von Körper, Bild und Text.

HARTMANNMUELLER

In der Recherchezeit für ›Der allerallerallerletzte Tanz (AT)‹ widmen sich HARTMANNMUELLER und die drei Performer*innen Marie Lena Kaiser, Thilo Graus und Rodolfo Piazza Pfitscher da Silva der Figur des Clowns. Davon ausgehend dass der Clown die Fähigkeit besitzt, Realitäten zu spiegeln und dem Gegenüber vorzuhalten, erforschen sie die Mittel, mit denen der Clown diese Wirkungen erreicht.

Ola Maciewska

After working extensively on my own interpretation of 'serpentine dances’ by Loie Fuller, the departure point for the new solo performance is the body of work by Simone Forti. Her works consist of sculptures (construction pieces), sound environments, game like structures, as well as notes on animals in captivity.

Eszter Salamon about ›MONUMENT 0.6: HETEROCHRONIE / Palermo 1599 - 1920‹

›HETEROCHRONIE / Palermo 1599 - 1920‹, made with eight performers, celebrates its world premiere at PACT. Strengthening the path she explores through her ›Monuments‹ series, Eszter Salamon creates on stage an imaginary field between the past and the present, bringing together traces of Sicilian musical archives, choreographed sensations inspired by the mummification rituals of the Capuchin Catacombs in Palermo and historical references to the Sicilian revolution of 1848. Eszter Salamon talked to Bojana Cvejić about the piece...

Tim Behren / Overhead Project

Das Ineinandergreifen von  (Raum-) Geometrie und Politik steht in der künstlerischen Arbeit der Kompanie Overhead Project momentan im Vordergrund: Welche Rolle spielen Architektur und räumliche Anordnungen im politischen Kontext und wie beeinflussen sie gesellschaftliche „Machtstrukturen“? Wie können diese Beobachtungen choreographisch-dramaturgisch für einen performativen Raum, der die klassische Passiv-Anordnung der Zuschauenden auflöst, umgesetzt werden und somit ein offenes Feld für die Interaktion zwischen Performer*innen und Publikum schaffen.

Marcela Levi & Lucía Russo | Improvável Produções

In 1968, artist Lygia Clark said: "The House is the Body: Labyrinth". Thinking with her we now say: "The Street is the Body: Intrusion is Labyrinth“. We want the noises, the bifurcations, the unforeseen deviations, the turbulences, the shocks from the outside, from the street. We want the nauseating sensation and the vertigo of swinging, of suspending, of entering into moving arrangements. We want to move towards a labyrinthine dramaturgy - that leads and disorients - full of opacities, swerves and cuts; a dramaturgy that twists unity and clarity.

Meet Silke Huysmans and Hannes Dereere / IMPACT 19 - Weaving Traces

Silke Huysmans and Hannes Dereere were part of IMPACT 19 - Weaving Traces. The transdisciplinary symposium invited positions which, through very different practices, initiatives and actions expose interventions and discrimination in the political sphere, in urban and island structures, in ecological contexts, as well as in the body.